Kolonier på Kirsebærhavens skole

Her på skolen har vi en stærk kolonitradition med hele to kolonier, kun for skolens elever. Denne sommer deltog over 100 elever fra 0.- 9. kl. - og der bliver hvert år dyrket et helt særligt bånd årgangene i mellem, i løbet af de 2 uger i Rørvig og de 3 uger på Bornholm. Et bånd som hverdagen på Kirsebærhaven drager stor nytte af. Kolonienerne har siden sin start haft et dedikeret team med Erik Lindgren Christensen i spidsen. Denne indsats igennem 40 år, blev i år belønnet med Københavns lærerforenings pris ”Den gyldne pegepind”. Vi er meget stolte af Erik og hans koloniteam og deres indsats, der hvert år sikre 2 uger med gode oplevelser til et bredt udsnit af vores elever.

Tak for indsatsen.

Bevægelse i undervisningen

I dag ved vi, at bevægelse og fysisk aktivitet har afgørende betydning for udviklingen af børns sundhed, motoriske og kognitive kompetencer, sociale evner samt personlige identitet. På Kirsebærhavens skole er et eksempel på bevægelse i undervisningen: 

Quiz & Byt der har en motiverende effekt på eleverne, da de er fysisk aktive, har taletid 50% af tiden og får snakket med flere forskellige klassekammerater på kort tid.

Quiz og byts organisering sikre, at flest mulige elever får taletid og giver læreren mulighed for at cirkulere rundt mellem eleverne og få overblik over elevernes viden og færdigheder. 

Læs mere om Quiz og Byt her

Superlab

I foråret ansøgte Kirsebærhavens Skole UVM om midler til at lave et innovativt undervisningsprojekt baseret på nysgerrighed, ny teknologi og opfindsomhed. Det foregik efter skoletid og involverede 5 lærere og en folkebibliotekar. Vi kaldte det minilab. På baggrund af erfaringerne og den opbyggede viden fra forårets forsøg udbyder vi nu - i en ændret og tilpasset form - dette for udskolingseleverne som valgfag. Vi kalder det Superlab. Vi arbejder værkstedsorienteret og eksperimenterende med CAD-design og 3D- filer. På holdet er der fokus på at udvikle modeller, der så skal stå deres prøve i det virkelige liv. Hvad der virker på skærmen, kan måske ikke altid stå i den virkelige verden, hvor fysikkens love stadigvæk gælder. Men så sørger man for at rette til, så det kommer til at virke.